Tigercave Temple / Climb – Krabi, Thailand

De laatste dag in Krabi wilde we graag nog iets moois doen. We zouden die volgende morgen, vroeg terugvliegen naar Bangkok om vervolgens onze reis af te sluiten en terug te keren naar ons koude Kikkerlandje. We hadden die laatste week rustig aan gedaan en gechilled op de meest prachtige stranden van Thailand, op Railay Beach en waren wel toe aan een uitdaging. En die vonden we… 1237 STAIRCASES!

In Krabi hebben we een hotel geboekt in de buurt van het vliegveld. Dit hotel beschikte over een gratis shuttleservice die je naar Krabi Town brengt. Maar eenmaal hier gearriveerd vonden wij het niet zo speciaal. Daarom besloten we een taxi te pakken naar de Tiger Cave Temple. We hadden hier goede recensies over gelezen en dachten dat dit wel een leuke manier was om ‘nog’ even onze middag te besteden. We hadden in eerste instantie niet zo veel zin in nóg een tempelcomplex, maar eenmaal aangekomen zag het er wel veelbelovend uit.
We liepen een rondje en al snel kwamen we tot de conclusie dat het vooral ging om de ‘Top of the mountain’. 1237 traptreden wel te verstaan. Met mijn conditie is het niet al te best gesteld en het was ontzettend warm die middag. Het zweet gutste over onze voorhoofden. Maar de aanblik van een grijs, oud vrouwtje gaf ons de doorslag er voor te gaan. Als zij het kan, dan wij ook, right? Mijn vriend kreeg van een oude monnik een geluksbandje om zijn pols geknoopt en wenkte zijn hoofd richting de trap.

De tempel

De Tiger Cave Temple ligt op een kalksteen klif van ongeveer zeshonderd meter hoog. De traptreden beginnen lekker breed maar al gauw kom je er achter dat ze smaller worden en het lastiger wordt om je voeten goed neer te zetten. Daarnaast zitten er treden bij die meer dan dertig centimeter hoog zijn! Dit viel vies tegen. De klim is ongeveer te vergelijken met Wat Arun in Bangkok, nog zo’n steile klim met zeer smalle traptreden.

De naam

Er zijn verschillende verhalen over waar de tempel zijn naam aan dankt. 1. In 1975 ging er een monnik naar de grot om te mediteren en tijdens zijn meditatie cirkelde er tijgers rondom de grot. 2. Een andere legende is dat er een heuse, enorme tijger geleefd zou hebben in de grot en hier regeerde. 3. Een andere reden van de naam zou zijn dat een afdrukken zijn gevonden van pootafdrukken van een tijger op de muren van de grot.

1237 treden

De klim loog er niet om. Al bij ongeveer de tweehonderdste trede moest ik echt zitten (lees: liggen) om bij te komen en een halve liter water achter over te slaan. De twijfel sloeg toe en ik vroeg me ernstig af of dit nu wel zo’n verstandig idee was… Om de motivatie nog een beetje op te krikken, passeerde er een stel dat van boven kwam en zij vertelde ons dat er ter hoogte van ongeveer de duizendste trede een ongeluk was gebeurd en de trap was geblokkeerd. Er zou een jongen onwel zijn geworden en er werd gesproken over een hartinfarct. Je kon er wel langs maar dit ging dan één voor één en daarnaast vonden zij het uitzicht tegenvallen.

Maar we waren nu al zó ver ( ongeveer 1/6 deel) en besloten door te gaan. Dus we vervolgde onze weg. Inmiddels kon ik niet meer geloven dat de oude, grijze vrouw van het begin deze klim echt heeft afgemaakt. Impossible!

Stap voor stap kwamen we steeds hoger maar met elke trede werd het ook steeds zwaarder. De vermoeidheid sloeg toe en steeds vaker lastte we een (adem)pauze in.

Bijna boven, werden we gepasseerd door schreeuwende mensen die naar beneden rende en later weer terug omhoog met een soort geïmproviseerd brancard. Er heerste paniek en we begrepen al snel dat hier ergens in de buurt het ongeluk gebeurd moest zijn. Even later kwam er een jongetje de trap af die iedereen verzocht om aan de kant te gaan. Wij besloten over het hekje te klimmen om de trap zo vrij mogelijk te maken. Een horde mensen met de brancard op hun schouders kwam naar beneden. Elke paar treden wisselde zij elkaar af. Een man schreeuwde keihard ”Out of the way! This man is dying!” Het slachtoffer werd handmatig beademd en zijn vooruitzichten zagen er niet rooskleurig uit als je er van uit gaat dat er ook al ontzettend veel tijd voorbij was gevlogen en ze bijna de gehele afdaling nog moesten maken. Het is sneu, maar wel de realiteit. In dit land zijn geen veiligheidsprocedures zoals een noodlift of een plek waar de helikopter kan landen…

Na een klim van ongeveer anderhalf uur werden we beloond met het prachtige uitzicht op de ‘top’ van de tempel. Een adembenemend berglandschap met overal de vredige gezichten van de vele Boeddha’s. Euforie all over the place. Alle ‘bloed, zweet en tranen’ waren het dubbel en dwars waard. We hebben hier echt wel even de tijd genomen om te genieten. Wat een avontuur!

Helaas moesten we ook nog 1237 treden terug naar beneden. Gelukkig ging dit wel een stuk makkelijker en werden we hier en daar nog even begroet door een zwerfhond of aap.

Last but not least

Wanneer je de Tiger Cave Temple gaat bezoeken breng dan voldoende water mee, zorg dat je fit bent, rust tussendoor voldoende en kijk uit voor de nieuwsgierige apen! En vergeet vooral ook niet om af en toe even om je heen te kijken!